Onze tips voor Versiety Media

Heugelijk nieuws uit Antwerpen, want daar is een nieuw medium voor en door jongeren uit de grond gestampt: Versiety Media. Versiety wil een medium zijn waarbij diversiteit voorop staat en dat vrijwilligers de kans geeft om artikels te brengen die jongeren boeien. Nu kennen we toevallig een medialab dat intussen al flink wat ervaring heeft op dat domein… Project Wolf natuurlijk! Wij geven de conculega’s van Versiety alvast wat goede raad.

1. Ga regelmatig brainstormen op café
Met de bloggers van Stadsvibes komen we om de zes weken samen om op een meer informele manier een koffietje te drinken, te babbelen over bloggen en ideetjes uit te wisselen. ‘Blogbar’ noemen we dat. Het is een geweldige manier om iedereen nog eens te zien en om ineens ook nieuwe mensen in de groep te verwelkomen.

In pizza we trust2. Pizza lokt altijd volk
Als er belangrijke saaie vergaderingen zijn bij Project Wolf, staat er altijd pizza op het menu. En dat werkt. Het is ook een foolproof manier om een zaal vol constant onder elkaar babbelende jongelingen eens vijf minuten stil te krijgen.

Cards Against Humanity3. Speel samen spelletjes
Het kaartspel Cards Against Humanity is de lijm die (toch een aantal van) onze vrijwilligers samenhoudt. Het is ook even verslavend als lijm snuiven, zo blijkt, want sommigen onder ons kunnen er maar niet genoeg van krijgen.

dav

4. Organiseer workshops
Als je met jonge vrijwilligers werkt zal je allicht snel doorhebben dat niet iedereen alles (even goed) kent. En dat is normaal. Maar door elkaar vragen te stellen en af en toe iemand een workshop te laten geven, leren we allemaal bij.

Willem van Project Wolf5. Werf een Willem aan
(maar niét de onze!)

Willem is onze held. Onze steun en toeverlaat. Hij is de centrale figuur binnen Project Wolf die de boel zowel intern als extern recht weet te houden. Hij is degene die ervoor zorgt dat we all areas mogen op Maanrock en in de VIP interviews mogen afnemen met de headliners. En hij is uiteraard ook degene die ons een schop onder onze luie kont geeft als het nodig is.

Trouwens… onder ons gezegd en gezwegen: als je meer dan genoeg keuze hebt tussen de sollicitanten, kies dan iemand met een naam die geweldig samen klinkt met je merk, zoals dat bij onze ‘Willem van Wolf’ het geval is. Waarom geen ‘Vanessa van Versiety’? Het heeft toch iets hoor.

14125154_1038252639625721_1361477260009597123_o6. Cover grote events met aandacht voor kleine dingen
Een van de meer filosofische wijsheden die we de afgelopen jaren vergaard hebben, is dat je zelfs op grote events als Maanrock aandacht moet hebben voor de kleine dingen. Want dat zijn vaak net de dingen die mensen raken en die ze onthouden.

Vorige zomer werd er bijvoorbeeld niet tijdens elk festival opnieuw gebabbeld over de fantastische namen op de affiche, maar wel over de ‘Dancing Queen’ die we op elk van die festivals gespot hebben. Ons meest bekeken artikel over Maanrock was niet het verslag van Maanrock waar we zo hard aan gezwoegd hebben of de interviews die we afgenomen hebben, maar een klein sfeerartikeltje over liefde dat we snel even tussen de interviews door neergepend hebben.

Project Wolf op de Dijlefeesten7. Hou altijd je smartphone in de aanslag
Wat we afgelopen zomer meermaals gemerkt hebben, is dat de beste fotomomenten zich altijd voordoen als er net geen fotograaf of cameraman in de buurt is. Zorg er dus voor dat je altijd iets bij hebt waarmee je deftige foto’s kan trekken en filmpjes kan maken. Het smartphonefilmpje van videowolf Stuie die meedoet met de K3-danspasjes is er zo één waardoor we allemaal tegen de grond lagen van het lachen. (Sorry dat ik er nog eens over begin Stuie, maar dat blijft gewoon het beste filmpje ever…)

8. Stel je videocrew doordacht samen
Zet de grapjassen van de groep samen met enkele gepassioneerde filmstudenten en je zal zien dat hilarische en virale filmpjes dan niet veraf zijn.

Denk maar aan die keer toen Stuie festivalgangers op Maanrock het vuur aan de schenen legde over hun toiletbezoek…

…of die keer toen Sandyp op het idee kwam om de Vispoppers mee te laten zingen met het Pokémon-liedje.


9. Denk out of the box

Als je de bovenstaande filmpjes bekeken hebt, zal je het al begrepen hebben: wij denken out of the box. We denken soms zodanig ver out of the box dat je de box niet meer ziet, want dan pas wordt het interessant. En laat bovenal iedereen zichzelf zijn en zijn ding doen, want alleen zo krijg je verrassende dingen te zien. Zoals onze deelname aan de mannequin challenge bijvoorbeeld.

10. Zeg hoe geweldig je (het werk van) de anderen vindt
Hier bij Project Wolf hebben we wel eens te maken met twijfels en onzekerheden, want we zijn uiteraard (nog) geen mediamakers met jarenlange ervaring. “Gaat mijn blogpost er niet te ver over?”, “Vinden ze mijn filmpje wel leuk?”, “Waarom luistert er geen kat naar mijn radioprograma?”, … we hebben het allemaal al eens gehoord. De beste manier om twijfels de baas te kunnen, is door elkaar te steunen en te motiveren. Die motivatie heb je nodig om vol te houden met wat je graag doet en er op termijn (nog meer) succes mee te oogsten.

Geef een reactie