Als je de naam ‘Get Ready!’ ziet verschijnen, waar denk je dan aan? De nineties, hits als Diep en Vuur, 10 om te zien, gillende tienermeisjes, nostalgie … en Parkpop natuurlijk! Afgelopen donderdag hoorden we bij aankomst de vrouwen al gillen tot buiten de muren van de Kruidtuin. Maar helaas dames, want uiteindelijk waren wij het die in de backstage uitgenodigd werden.

Bij het binnenkomen zien we al meteen het beste dat de backstage te bieden heeft: Jimmy Samijn in bloot bovenlijf, die vlak voor onze neus passeert (en er nog verbazend goed uitziet – het moet gezegd worden). “De jongens moeten zich even omkleden…”, zegt hun begeleider terwijl hij ons tegenhoudt. “Na de show zijn ze altijd doorweekt.”

13940036_1077708328983473_514870541_o Even later bevestigt ook de groep wat we al meteen vermoedden – dat showbizz hard werken is. “Maar wie zichzelf blijft, komt er wel. Wij doen dit nu 20 jaar. Vroeger was dat fulltime, maar intussen hebben we allemaal een ander hoofdberoep. We treden vaak na onze uren door de week en in de weekends op. Vrije tijd hebben we dus amper, maar we doen het nog steeds enorm graag. Voor ons is Get Ready! echt een passie. We zijn verzot op onze fans. Ze betekenen alles voor ons. We staan erop om na de show altijd wat tijd met hen door te brengen”, vertelt Jimmy oprecht. Dat was ook vanavond niet anders. De flyers die ze na de show uitdeelden, waren trouwens vliegensvlug de deur uit.

Vrouwenmagneten
Dat de fans na 20 jaar nog altijd verzot zijn op Get Ready!, werd ons vooral heel duidelijk toen de groep na het optreden van het podium naar de backstage wandelde. We stonden grof geschat met een vijftal mensen aan de achterkant van het podium te wachten, maar toen Get Ready! zich liet zien, kwamen er ineens vanuit alle hoeken vrouwen op ons afgestormd. In amper een paar seconden werden de mannen langs alle kanten omringd. Ze moesten goed samenblijven en de fans bijna van zich af duwen om door te kunnen. Het zijn dus wel degelijk vrouwenmagneten.

Jimmy, Koen, Kenny en Bob zelf kijken daar al lang niet meer van op. “Het is niets vergeleken met vroeger”, zegt Jimmy. “Toen konden we niet gewoon buitenwandelen na een optreden. Ze moesten ons met een auto komen halen, of we geraakten niet meer weg.” Ook hun begeleider herinnert zich die tijden nog: “Eens gezellig met het hele team gaan eten, dat ging bij ons niet in de hoogdagen, want dan werden ze herkend en moesten we noodgedwongen vertrekken. Nu gaat het gelukkig weer wel, al worden ze nog vaak aangesproken.”

14012728_1077708432316796_1826333296_oKnuffelberen doneren
Door de jaren heen hebben al die hardcore Get Ready!-fans de groep maar liefst duizenden knuffelberen bezorgd. Tijdens het fanmoment op Parkpop vroeg de presentator of er in het publiek mensen aanwezig waren die destijds knuffelberen op het podium gegooid hebben. En jawel, er gingen enkele handen in de lucht, tot zijn groot genoegen. “Vroeger werden er na elk optreden zakken vol knuffelberen geladen”, herinnert Jimmy zich. “Die belandden dan bij ons management op de zolder.”

Ook Koen herinnert zich die tijden nog: “We hebben daar ooit een fotoshoot gedaan. Die foto van ons tussen de knuffelberen staat op de achterkant van ons eerste album Get Ready! uit 1996.” Maar helaas liep het uiteindelijk niet zo goed af met de knuffelberenzolder. “Enkele jaren later bleek dat al die pluchen beren op de zolder een probleem vormden voor de brandveiligheid. Daarom besloten we om ze te schenken aan verschillende goede doelen, maar dat ging niet van een leien dakje. We hebben eerst al die duizenden knuffelberen één voor één moeten checken op een CE-label voordat we ze konden wegschenken. Dat vergeet ik nooit meer!”, aldus Jimmy.

Backstreet Boys vs kindjes met koekjes
Uiteraard waren er de afgelopen 20 jaar flink wat memorabele ontmoetingen, van de Backstreet Boys tot Kylie Minogue. “We hebben inderdaad heel wat sterren ontmoet en we hebben ook verschillende keren in het buitenland opgetreden. Dat was zeker de moeite. Al waren die ontmoetingen niet enorm spectaculair, want in de showbizz is elke artiest eigenlijk vrij op zichzelf. Iedereen bereidt zich apart voor om het beste van zichzelf te kunnen geven voor de fans”, vertelt Jimmy.

13977912_1077708458983460_528972141_o“Wat er echt toe doet, dat zijn de kleine ontmoetingen”, vindt Koen. “Onlangs hebben we bijvoorbeeld nog een moeder met twee dochtertjes ontmoet. Ze hadden allebei het syndroom van Down. Die meisjes kwamen ons zelfgebakken koekjes afgeven. Dat vond ik zo mooi. Zoiets kan mij toch wel raken.”

Spektakel op komst
Die 20 jaar op het podium, dat moet uiteraard gevierd worden. Get Ready! bereidt zich voor op een memorabel feestje in de Carré in Willebroek – bij ons in de buurt dus. “Het gaat een spektakel worden, zoveel is zeker. We hebben een aantal van onze showbizzvrienden uitgenodigd om het samen met ons te vieren. Door de jaren heen hebben we met flink wat mensen mogen samenwerken, bijvoorbeeld Lilianne Saint Pierre, Plastic Bertrand en Cliffke, waarmee we onlangs nog een single hebben uitgebracht”, aldus Jimmy.

Cliffke doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar K.I.A. en hun bekendste single Zaterdag (Krapullekesdag) doen dat misschien wel. Samen met Get Ready! bracht Cliffke in mei Ik vraag me af uit. “Er is nog een single op komst, eentje waar we toch wel trots op zijn”, laat Jimmy zich ontglippen. Meer details krijgen we helaas niet vast, zelfs al kijken we eens lief in zijn ‘diep zo diep’-blauwe ogen.

Mix van hits
Op nieuw materiaal is het dus nog enkele maanden wachten, maar we klagen niet, want op Parkpop trakteerde Get Ready! ons nog op hun grootste hits. Laat, Diep, Marjolijn, Samen, … allemaal passeerden ze de revue. Voor de gelegenheid schudden de heren ook tal van schlagers uit de mouw. Vooral Kdeng Kdeng van Guust Meeuwis en Suzanne van Herman van Veen konden deze Suzanne wel smaken. “We brengen een mix van hits omdat we voor een zeer gemend publiek staan op Parkpop. Zo kan iedereen meezingen.”

Maar ook bij de minder bekende Get Ready!-nummers werd er luidkeels meegezongen. Het publiek is na 20 jaar duidelijk de teksten nog niet vergeten. Zelfs de jonge mannen die niet zozeer tot de doelgroep behoren, zingen vlotjes mee. “Tegenwoordig hebben we toch een breder publiek dan vroeger. We treden nu meer op voor gezinnen. De tienermeisjes van vroeger, hebben intussen kinderen gekregen”, concludeert de groep.

Get Ready! op Parkpop in Mechelen
V.l.n.r.: Koen Bruggemans, fotograaf Thomas van Project Wolf, Kenny Philippaers, Bob Van Kerkoerle, Suzanne van Project Wolf en Jimmy Samijn.

Vol-au-vent
Ondanks dat alles verandert in de loop der tijd, blijven sommige dingen toch hetzelfde. Daarvan getuigt ook de reactie van Bob en Kenny op het antwoord van Jimmy, als ik vraag in hoeverre ze Mechelen kennen en bezoeken.

Jimmy: “Mechelen? Ik heb hier wel wat vrienden wonen en ik heb ooit een Mechels lief gehad, maar voor de rest… nee, zo vaak komen we hier niet.”

Kenny: “Ah nee? Nu weten we weer wie er altijd in slaap valt in de auto.” (algemene hilariteit)

Jimmy: “Da’s juist, wij kwamen hier vroeger veel samen om te repeteren. En we gingen weleens eten in De Witten Vos op de Grote Markt. Daar hebben ze heerlijke vol-au-vent.”

Bij dezen weten we weer massaal waar naartoe…

…naar de 20ste verjaardag van Get Ready!, tiens. Zin om mee te vieren? Zet zondag 13 november alvast in je agenda, want dan vindt ‘20 jaar Get Ready! & friends’ plaats in de Carré in Willebroek. Tickets kosten 15 euro en kan je bestellen op www.teleticketservice.be of www.getready.be.

Dank aan de Parkpop-organisatie, Willem en Peter van de jeugddienst, Thomas van Project Wolf voor de backstagefoto’s en uiteraard de hele crew van Get Ready! om ons te ontvangen en uitgebreid tijd voor ons te maken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.